Pojedini trgovci koji organizuju takozvane besplatne večere i promocije na kojima potom gostima prodaju neku robu imaju novu taktiku. Umesto u restoranima, sve češće ih organizuju u prostorijama svoje firme.
Razlog je potpuno jednostavan – prava potrošača su u tom slučaju drugačija, odnosno kupac ne može da se predomisli i da vrati nazad ono što je pazario na najčešće agresivnoj promociji.
– Kupovina proizvoda na promocijama, večerama i u restoranima je prodaja izvan poslovnih prostorija trgovca i posebno je regulisana. Trgovac je tada, između ostalog, u obavezi da obavesti potrošača i o pravu na jednostrani raskid ugovora.
Ovo znači da potrošač ima pravo da se predomisli i da vrati kupljenu robu čak i ukoliko ona nema nedostatak. To pravo potrošač može da iskoristi u roku od 14 dana od dana potpisivanja porudžbenice. Svaka strana u tom slučaju vraća ono što je primila, potrošač vraća robu, a trgovac novac, ali potrošač snosi troškove transporta – savetuju u Sektoru za zaštitu potrošača Ministarstva spoljne i unutrašnje trgovine.
Što se tiče promocija koje se organizuju u prostorijama firme, u Ministarstvu trgovine kažu da bi kupci trebalo da znaju da „poslovne prostorije podrazumevaju nepokretne i pokretne prodajne objekte, uključujući sezonske prodajne objekte u kojima trgovac trajno obavlja svoju delatnost, kao i prodajne i sajamske štandove na kojima trgovac trajno ili privremeno obavlja svoju delatnost”.
– Odredbe Zakona koje regulišu prodaju izvan poslovnih prostorija ne primenjuju se u situaciji kada trgovac i potrošač zaključuju ugovor o prodaji u poslovnim prostorijama trgovca – zaključuju u ministarstvu.
Ipak, kada potrošač želi da odustane od kupovine, postoji nekoliko stvari koje bi trebalo da zna.
– Kada potrošač jednostrano raskine ugovor, trgovac je dužan da mu vrati iznos novca koji je dao i to najkasnije u roku od 30 dana od dana prijema izjave o jednostranom raskidu ugovora – navode u Sektoru za zaštitu potrošača, dodajući da ukoliko nastane problem, kupac se obraća udruženjima za zaštitu potrošača koja će nastojati da posreduju i izdejstvuju pozitivan ishod.
– Ukoliko to nije moguće, potrošaču ostaje mogućnost vansudskog rešavanja potrošačkog problema ili pokretanje postupka pred nadležnim sudom. Ovo je procedura uobičajena za Evropu i okolne zemlje, koja podrazumeva nemešanje države i time ne narušava odnose između učesnika na tržištu – zaključuju u ministarstvu.
Najbolje da ubijete sve male trgovce odjednom sa pravima potrošaća. Da li neko ima pojma koji je trošak reklamacije po potrošaču i prometu i kako mali trgovac može da podnese sve troškove i za koje nije odgovoran jer "kupac može jednostrano da odustane od kupoprodajnog ugovora"?