Tekst objavljen: 25.02.2019 11:05        


Posao u banci pre 10 godina bio je san svakog obrazovanog ekonomiste ili pravnika. Međutim, digitalizacija, spajanje finansijskih institucija i drugi trendovi na bankarskom nebu doprineli su da se od 2008. do danas broj službenika u tim institucijama smanji za 10.000 osoba.

Svake godine 1.000 bankara manje!

Da su građani dobro prihvatili elektronsko bankarstvo, potvrđuju podaci jedne poslovne banke, prema kojima je broj zahteva za kredit podnetih onlajn u 2018. bio čak pet puta veći u odnosu na prethodnu godinu, piše današnji "Alo".

Pre 10-15 godina, kada je bankarski sektor u Srbiji radio punom parom, a kreditna aktivnost ubrzano rasla, posao u banci bio je jedan od najpoželjnijih. Smanjenje broja banaka, konkurencija, nove tehnologije i automatizacija sve većeg broja procesa svedoče da su se vremena promenila, a da banke danas češće otpuštaju stručnjake nego što ih zapošljavaju.

Onlajn prigovori klijenata

Svaka poslovna banka u Srbiji od 11. februara je dužna da na sajtu omogući pristup za primedbe klijenata nezadovoljnih radom matične banke.

Odmah po prijemu prigovora banka ima obavezu da korisniku potvrdi prijem i odgovori na reklamaciju.

- Banke su dužne da omoguće link na osnovu kojeg korisnik može direktno da bude prebačen na odgovarajuću stranicu, gde će popuniti prigovor i proslediti banci. Takođe smo omogućili korisnicima koji koriste e-banking i m-banking da na osnovu ovih aplikacija direktno prosleđuju prigovore banci - rekao je Bojan Terzić, direktor Sektora za zaštitu korisnika NBS-a.


U tom sektoru broj zaposlenih je rastao iz godine u godinu sve do 2008, kada je dostigao 32.342 radnika. Međutim, te godine je u svetu i kod nas počela kriza, pa je broj bankara otad konstantno u padu, a na kraju 2018. godine na platnom spisku banaka bilo je svega 23.067 zaposlenih. U prethodnih 10 godina u bankarskom sektoru je oko 1.000 ljudi godišnje ostajalo bez posla, a takav trend će se nastaviti, tvrde stručnjaci.

Počelo sa bankomatima

Bankomati su prve mašine koje su smanjile obim posla zaposlenih u bankama. Danas brojne aplikacije građanima omogućavaju da pametne telefone i kompjutere, osim za proveru stanja i transakcije, koriste kao „filijale“ za otvaranje računa i uzimanje kredita, a tradicionalne poslovnice banaka sve više preuzimaju savetodavnu ulogu.

Ovo potvrđuju podaci jedne banke, koja je 2018. godine odobrila pet puta više kredita onlajn u odnosu na prethodnu godinu.

- Podaci govore da je sve više klijenata koji zahteve za kredite podnose onlajn. Zahtev za keš ili refinansirajući kredit građani mogu podneti za samo 15 minuta, u bilo kojem trenutku. Kontakt sa bankom odvija se putem sajta ili mejla, a društvene mreže postaju redovni kanali komunikacije između potencijalnih klijenata i banke - kažu iz ove banke.
Prosečna plata u bankarskom sektoru

Specijalista za upravljanje rizicima - 110.862
Finansijski analitičar - 94.583
Kreditni službenik - 67.684
Specijalista u pozadinskim službama - 62.307
Bankarski savetnik - 60.317
Prodavac bankarskih usluga - 58.721
Šalterski službenik - 40.574

Zoran Grubišić, profesor Beogradske bankarske akademije, objašnjava da smanjenje broja radnika u bankama jeste izazov digitalne ekonomije, ali da se broj službenika smanjivao i u procesima preuzimanja tih institucija.

- S jedne strane, banke zadovoljavaju potrebe korisnika, kojima se izlazi u susret kako bi imali što više slobodnog vremena, dakle - da završavaju sve onlajn, a ne da dolaze u filijale i gube vreme u redovima. Tendencija je da u budućnosti više ne postoje, na primer, kreditna odeljenja, već da službenici rade od kuće i zakazuju razgovore sa klijentima preko Skajpa.

 

PITAJ BESPLATNI KAMATICA SAVETNIK KOJI JE KREDIT NAJBOLJI ZA TEBE

Na taj način banka dodatno smanjuje svoje troškove. Naime, banke više nemaju one zarade, obim aktivnosti i prihode koje su imale pre 10 godina. Možemo očekivati da će se trend sve manjeg broja zaposlenih u bankarskom sektoru nastaviti - navodi on i dodaje na koji su način bankari ostajali bez posla:

- Kad dolazi do preuzimanja ili spajanja banaka, smanjuje se broj zaposlenih jer nemate više potrebu za paralelnim računovodstvom, finansijama, to se sve spaja - jedna centrala, a klijenti se preuzimaju.

Ostavi komentar


Pročitao/la sam i prihvatam uslove korišćenja




Povezane teme:
banka otkazi posao digitalizacija

Kalkulator dozvoljenog minusa
Dozvoljeni minus
Nedozvoljeni minus
dana