Tekst objavljen: 14.01.2018 13:00        


Lampioni, ukrasi, blještavi izlozi i reklamni panoi sa obaveštenjima kako je baš sada prava prilika da se po sniženoj ceni kupi neki od ponuđenih proizvoda, uobičajna su atmosfera u trgovinama za vreme novogodišnjih praznika.

Lažni sjaj novogodišnjih sniženja

Nova godina je, očigledno, prestala da bude pre svega porodični praznik, i sve više je stvar prestiža. A svaka komercijalizacija, pa i komercijalizacija praznika, neminovno dovodi do rasta potrošnje. Više nego inače novac se troši na kupovinu ne samo novogodišnjih poklona, već i hrane, odeće, ali i na skupu, ili manje skupu, proslavu "najluđe noći" - i putovanja.

Rečju, sve se pretvorilo u biznis, naročito unosan za trgovce. I dok se u ekonomski razvijenim evropskim državama u decembru troše vrtoglave cifre novca, u Srbiji su te sume znatno manje, ali ne i zanemarljive, naročito ako se ima uvidu prilično nizak standard potrošača. Podaci govore da najveći deo kućnog budžeta prosečan kupac u Srbiji potroši na hranu i piće, a ono što ostane ode da kupovinu poklona i odeće, a tu su i kozmetika i izlasci.

Zanimljivo je da i među poklonima za ovu priliku dominiraju prehrambeni proizvodi, uglavnom piće, bombonjere, čokolade...Ipak, pravo je pitanje ima li i u Srbiji, kao što je to slučaj u inostranstvu, velikih sniženja, i sa kakvim popustima, trgovci "mame" potencijalne kupce. Ako je suditi samo prema bombastičnim reklamama, sve je na rasprodaji i po izuzetno povoljnim cenama. Privučeni tako "primamljivim" ponudama, potrošači prosto opsedaju šoping centre, ali brzo se suočavaju sa surovom realnošću - popusti na, inače previsoke, cene kreću se u proseku do 30 odsto.

Tu su i akcije "2 za 1" i "3 za 1", i sve to sračunato je u korist trgovaca, dok o kupcima niko ne brine. Primamljivih reklama nisu pošteđeni ni prestonički šoping-molovi, butici i autleti, a o radnjama u manjim mestima, u kojima "prenaduvane" cene tek malo kliznu nadole, da i ne govorimo.

- Tražili smo svečanu odeću za doček Nove godine, ali su u prodavnicama u Novom Sadu, cene bile visoke. Otišli smo potom u autlet u Inđiji, nadajući se da ćemo tamo bolje proći, i tek tamo su nas cene neprijatno iznenadile. Nismo mi kupci nerealni, već su naši trgovci nezasiti. Ne zadovoljavaju se malim zaradama, već "jurišaju" za visokim profitom - smatra Ana Popov.

Sudeći prema iskustvima iz prethodnih godina na decembarskom spisku prazničnih artikala srpskih kupaca najčešće se naći parfemi, obuća, galanterija, kaputi, zimske jakne... Ta roba je već na sniženju i mada se ne može govoriti o velikom padu cena, ipak je to dovoljan stimulans za kupce spremne da sebe časte nekom novom "krpicom", da krenu u pohod na rafove prodavnica sa firmiranom robom, poput F&F, Lakost, Pepe džins, Replej, Timberlend... Snižene cene se, uglavnom, odnose na robu iz prethodne sezone. Ta opaska posebno važi za parfeme - linije od pre jedne ili više sezona, mogu se naći po povoljnim cenama. I uporna pretraga za novogodišnjim ukrasima mogla bi da urodim plodom i da donese uštede u kućnom budžetu.

Dizajnerske radnje skupih italijanskih i drugih stranih marki, među kojima su Maks Mara, Barberi, Bos u Beogradu, nesporno imaju stalnu klijentelu kojoj se tokom praznika pridruži još izvestan broj kupaca. Slično je i sa skupom tehničkom robom, nameštajem, nakitom, satovima. Tako, recimo, sniženje od 30 odsto za kuhinje nemačkog proizvođača Nolte utrostručilo je, u novembru i decembru, porudžbine u beogradskom salonu tog proizvođača. Dobru prođu imala je i na akciji ponuđena nemačka i italijanska keramika i sanitarije u specijalizovanim radnjama, ali i austrijska Eglo rasveta. Za one sa plićim džepom, a takva je većina u Srbiji, praznik je ukoliko sebi mogu da priušte neku kupovinu u prodavnicama Dm, H&M, C&A, ili Takko. Tu su i nezaobilazne kineske radnje, zatim ponovo u ekspanziji sekend hend radnje i najzad "najlon" pijace - slika i ogledalo nacije.

 

PITAJ BESPLATNI KAMATICA SAVETNIK KOJI JE KREDIT NAJBOLJI ZA TEBE

1 komentar

  1. User image
    Besan kupac 09.01.2018 10:14

    Ako govorimo o obući i odeći, snizene cene su takodje previsoke i nerealne posebno zbog toga sto na nase trziste stiže uglavnom druga ili treca klasa proizvoda. Razlog za tako visoke cene možemo naći u želji bogaćenja preko noći. Naši trgovci su po tom pitanju nemilosrdni.

Ostavi komentar


Pročitao/la sam i prihvatam uslove korišćenja




Povezane teme:
potrošači sniženja novogodišnja kupovina

Kalkulator dozvoljenog minusa
Dozvoljeni minus
Nedozvoljeni minus
dana