Šta je bolje? Kredit u evrima ili CHF?09.01.2008 Istraživanja izvor: KamaticaUkupna ponuda stambenih kredita na tržištu u Srbiji se može generalno podeliti po nekoliko kriterijuma: U ovom članku ćemo ukazati na osnovne razlike između kredita indeksiranim u evrima ili švajcarskim francima, sa akcentom na stambene kredite. Narodna banka Srbije je, poput nekoliko centralnih banaka zemalja u regionu, preporučila građanima da budu veoma oprezni pri odlučivanju za kredite indeksirane u švajcarskim francima. U nastavku ćemo navesti osnovne prednosti i rizike kredita indeksiranih u CHF: 1. CHF je najstabilnija valuta u svetu decenijama unazad. Kako evro, dolar, ali i srpski dinar imaju daleko veći nivo fluktuacije u odnosu na ovu valutu, postoji mogućnost da se anuiteti (rate) kredita nominalno drastično promene, a i realno u odnosu na platežnu moć građana. 2. Kamatna stopa na kredite indeksirane u CHF je nešto niža u odnosu na kredite indeksirane u EUR. Ova prednost kredita indeksiranih u CHF posebno dolazi do izražaja kod stambenih kredita, kada je period otplate daleko duži, nego što je to slučaj kod gotovinskih ili potrošačkih kredita. Ipak, imajte u vidu da je najčešći slučaj da banke u kreditnom ugovoru unose klauzulu o promenljivosti kamatne stope, tako da ova prednost može biti dovedena u pitanje. 3. Troškovi konverzije kod kredita indeksiranih u švajcarskim francima mogu biti značajan trošak za korisnika kredita. Naime, većina prodavaca stanova zahteva da im cena prodate nekretnine bude isplaćena u evrima. U tom slučaju, korisnik kredita bi kod banke morao izvršiti konverziju CHF u EUR i tako isplatiti prodavca. Provizije banaka za ovu konverziju se kreću oko 2%, što kada se primeni na ukupan iznos kredita može biti značajan trošak za kupca nekretnine. 4. Često se refinansirajući stambeni krediti indeksirani u CHF nude kao opcija. Ovo ponekad može biti povoljno za korisnike kredita, jer bi pored niže kamatne stope, banka čiji se stambeni kredit refinansira prihvatila uplatu u dinarima, što korisniku kredita ne bi donelo troškove konverzije. Pogledajte arhivu istraživanja |