Tekst objavljen: 18.02.2019 11:28        


Akcije Aerodroma „Nikola Tesla“ (AERO) bile su u fokusu investitora na Beogradskoj berzi u protekle dve godine, donevši ulagačima značajne dobitke i dobrano nadmašivši kretanje repernog indeksa akcija, Belex15. Ovo je u velikoj meri bila posledica raspisivanja tendera za davanje kompanije u koncesiju početkom 2017. i izbora koncesionara u liku francuskog VINCI-ja na samom startu 2018. godine.

Koliko se zaradilo na akcijama Aerodroma „Nikola Tesla“?

rodrom „Nikola Tesla“ je uvršten na listing Beogradska berze početkom februara 2011. godine sa početnom cenom od 641 dinar, nakon što je kompanija po zakonu o pravu na besplatne akcije i novčanu naknadu transformisana u akcionarsko društvo.


Oko 4,8 miliona građana dobilo je po jednu akciju (ukupno 15 odsto kapitala), dok su bivši i sadašnji radnici kompanije dobili ukupno oko 1,5 odsto akcija. Slično kao i u velikom broju drugih domaćih korporacija, manjinski akcionari su bili na marginama dešavanja, potpuno isključeni oko strateških planova razvoja kompanije.

Tako je bilo i kada je neplaćanjem aerodromskih taksi podržavano osnivanje nove nacionalne avio-kompanije, ali i kada je doneta odluka o koncesiji i njenom sprovođenju koje je u velikoj meri bilo obavijeno velom tajne. Štaviše, i sama podela inicijalne koncesione naknade (501 milion evra), koja je predstavljala čisto tehničko pitanje, postala je enigma za manjinske akcionare koja je rešena tek protekle sedmice.

Uprava kompanije je zakazala redovnu skupštinu akcionara za 18. mart na kojoj će biti usvojeni finansijski izveštaji za prošlu godinu i doneta odluka o raspodeli dobiti. Akcionarima koji su taj status imali 31. decembra pripašće skoro celokupna dobit od 62,05 milijardi dinara odnosno bruto iznos od 1.787,4 dinara po akciji (neto 1.519,3 dinara).

Kumulativno posmatrano, Aerodrom je akcionarima, domaćim fizičkim licima, u proteklih devet godina
dodelio nepunih 1.780 dinara dividende.





Uzevši u obzir poslednju tržišnu cenu akcija (979 dinara), Aerodrom je otkako je izašao na berzu investitorima doneo prosečnu godišnju zaradu od 20 procenata, što se može oceniti kao vanserijski prinos, naročito u svetlu teškog stanja na domaćem tržištu kapitala.

Istina, ovaj prinos će u narednom periodu izvesno biti smanjen s obzirom da su zakazivanjem skupštine otklonjene sve dileme oko presečnog datuma za dividendu (kupci akcija nakon 31. decembra nemaju pravo na isplatu vanredno visoke dividende).    


I dok su akcije Aerodroma „Nikola Tesla“ u proteklih osam godina donele odličan prinos, kakva očekivanja akcionari mogu imati u budućnosti s obzirom da je u narednih 25 godina kompanija data u koncesiju?

Izvesno je da će uslediti pad cene akcija s obzirom da više ne postoji mamac u vidu skore isplate visoke, jednokratne koncesione naknade, te će njihova vrednost u prvom periodu trajanja koncesije biti definisana isključivo skromnim godišnjim dividendama.

Ove isplate u prvim godinama biće značajno niže nego na šta su akcionari navikli u prošlosti, a određene su godišnjim prihodima kompanije (koncesiona naknada u rasponu 4,3-16 miliona evra godišnje, a ne manje od pet procenata godišnjeg prihoda aerodroma) umanjenim za troškove poslovanja. 

presečnog datuma za dividendu (kupci akcija nakon 31. decembra nemaju pravo na isplatu vanredno visoke dividende).   

I dok su akcije Aerodroma „Nikola Tesla“ u proteklih osam godina donele odličan prinos, kakva očekivanja akcionari mogu imati u budućnosti s obzirom da je u narednih 25 godina kompanija data u koncesiju?

Izvesno je da će uslediti pad cene akcija s obzirom da više ne postoji mamac u vidu skore isplate visoke, jednokratne koncesione naknade, te će njihova vrednost u prvom periodu trajanja koncesije biti definisana isključivo skromnim godišnjim dividendama.

Ove isplate u prvim godinama biće značajno niže nego na šta su akcionari navikli u prošlosti, a određene su godišnjim prihodima kompanije (koncesiona naknada u rasponu 4,3-16 miliona evra godišnje, a ne manje od pet procenata godišnjeg prihoda aerodroma) umanjenim za troškove poslovanja.

Vremenom, ukoliko poslovanje aerodroma pod novim operaterom bude uspešno dividende će se povećavati, dok bi dobar poslovni trend mogao privući investitore da gledaju i na duži vremenski horizont, ka isteku koncesije, kada će aerodrom ponovo postati svojina akcionara kompanije.

Ova dva događaja, isplata značajnijih dividendi i razvoj aerodroma uz poštovanja definisanih obaveza, mogli bi akcije Aerodroma „Nikola Tesla“ ponovo vratiti na staze rasta kao što je to bio slučaj u protekle dve godine.

 

PITAJ BESPLATNI KAMATICA SAVETNIK KOJI JE KREDIT NAJBOLJI ZA TEBE

Vremenom, ukoliko poslovanje aerodroma pod novim operaterom bude uspešno dividende će se povećavati, dok bi dobar poslovni trend mogao privući investitore da gledaju i na duži vremenski horizont, ka isteku koncesije, kada će aerodrom ponovo postati svojina akcionara kompanije.

Ova dva događaja, isplata značajnijih dividendi i razvoj aerodroma uz poštovanja definisanih obaveza, mogli bi akcije Aerodroma „Nikola Tesla“ ponovo vratiti na staze rasta kao što je to bio slučaj u protekle dve godine.

Ostavi komentar


Pročitao/la sam i prihvatam uslove korišćenja




Povezane teme:

Kalkulator dozvoljenog minusa
Dozvoljeni minus
Nedozvoljeni minus
dana