Tekst objavljen: 11.01.2020 9:00        


Od fabrike vojnih aviona do praznih hala. Posle skoro 100 godina, "Ikarbus" je bez posla a radnici već nekoliko meseci bez plata

Kako je "Ikarbus" dotakao dno?

Iako je kineska kompanija otkupila dugove, čeka se presuda Privrednog suda koja bi zadovoljila sve poverioce, piše RTS i dodaje da tu nije kraj nedaćama.

Poslednjih decenija fabrika je živela od proizvodnje autobusa i remonta za domaće gradske prevoznike, a poodavno ni oni ne kupuju ništa, niti remontuju. Praznih hala, bez posla, s malo radnika na spisku, koji nisu primili tri plate, "Ikarbus" čeka bolje dane. To je privatizacija, koja traje više od godinu dana, uporedo s procesom reorganizacije, koji je privredni sud usvojio u novembru.

"Čeka se pravnosnažost. Tim UPPR-om će kineski partner, koji je otkupio dugove, postati većinski vlasnik. Teško je reći kada", kaže generalni direktor "Ikarbusa"Aleksandar Vićentić.Kada su dugovi veći od vrednosti fabrike i kada u poslu ne mogu da se dobiju bankarske garancije, pronaći vlasnika može se samo kroz plan reorganizacije koji prihvate poverioci.

Najveći su taj plan i prihvatili, ali su se neki i žalili da bi konačna presuda privrednog suda uvela kinesku kompaniju u fabriku, odnosno potvrdila bi njihov otkup dugova.A novi vlasnik je svestan da bi ionako težak prodor na evropsko tržište mogao da započne baš odavde.

"Planiraju da održe celokupan program 'Ikarbusa' koji je izuzetno kvalitetan i da razviju dva nova modela 'Ikarbusovih' elektroautobusa. Na tim autobusim kineske bi bile samo baterije", napominje Vićentić.

Potpuni sunovrat

I država se odrekla nekih dugova ili ih je pretvorila u akcije, pa je trenutno većinski vlasnik fabrike. Ali, Ministarstvo privrede ne kupuje autobuse. Kupuju ih javna preduzeća ili gradovi.

 

PITAJ BESPLATNI KAMATICA SAVETNIK KOJI JE KREDIT NAJBOLJI ZA TEBE

Decenijama je naš najveći proizvođač autobusa živeo od domaćih narudžbi ili poverenog remonta, takvih da se moglo preživeti uz garanciju fonda za privredni razvoj. Gro posla davalo je Gradsko saobraćajno preduzeće, odnosno Grad Beograd. Ali stvari su se potpuno promenile.

Poslednjih 30 autobusa, isporučili su beogradskom prevozinku pre tri godine, a izumro je i remont. Lane je Grad Beograd kupio 250 autobusa, najviše od Kineza.

Iako može da sklopi prilično jeftinije autobuse, "Ikarbus" nije ni konkurisao, jer su uslovi bili strogi, tvrdi direktor Vićentić."Tražila se prodaja u protekle tri godine 4.000 komada, što retko ko u svetu ispunjava, rok isporuke je bio jako kratak. Ka kraju je ispalo da ni ponuđač koji je dobio tender nije mogao da ispuni rok", navodi generalni direktor "Ikarbusa".

Čekaju se bolji dani

Grad Beograd je odustao i od dugo najavljivanog obećanja da će u prošloj godini kupiti 130 autobusa, pa u fabrici očekuju da će taj plan zaživeti u ovoj. S tim poslom, oživele bi hale, lakše bi se sačekao novi vlasnik, kome bi bilo lakše da krene u posao, ali na ovu temu od Grada Beograda RTS nije dobio nikakav odgovor.Čeka se potez nadležnog ministarstva ili države.

U momentu otkupa duga, bilo je 300 radnika, što je partner i prihvatio. Posle još jednog socijalnog programa, na spisku ih je svega 120, ali je pitanje da li će se i oni vratiti. Da li će Kinezi morati da dovedu i radnu snagu?U životu, kažu, moraš da padneš na dno da bi se opet uzdigao. "Ikarbus" je sada baš tu.

1 komentar

  1. User image
    veselin 22.03.2020 10:27

    sad nas je ostalo oko 40 koi nismo pisali socilani program ni oni koi su otisli nisu dobili zaostale dobili su socijalni program mi koi smo ostali izgleda i ovu godinu cemo da provedemo bez plata i posla onda cemo pred kraj godine i mi traziti socijalni program ako u medjuvremenu nedodje strani kupac tj kinez landzu guangunevautomobile.

Ostavi komentar


Pročitao/la sam i prihvatam uslove korišćenja




Povezane teme:
ikarbus dugovi privatizacija kinezi

Kalkulator dozvoljenog minusa
Dozvoljeni minus
Nedozvoljeni minus
dana