Zvanični kurs Evra za dan 21.10.20. :: 117.5802 rsd
Tekst objavljen: 11.01.2020 17:00        


Problem je u tome što se gradnja auto-puteva u zemljama regiona finansira iz sredstava od naplate korišćenja auto-puta

Cene putarina su najviše na Balkanu?

Iako zemlje Evropske unije imaju daleko bolji standard od balkanskih, Srbija, BiH, pa čak i Hrvatska koja je u EU, mogu da se "pohvale" najvišim cenama putarina.

Istraživalo sezašto, a sagovornik o ovoj temi je Safudin Čengić, iz Udruženja poslodavaca Federacije BiH.

Prema podacima javnih preduzeća, iznos putarine na pređenih deset kilometara u FBiH iznosi 0,60, u RS 0,48, u Hrvatskoj 0,64, a u Srbiji 0,33 evra.

- Očito da se na prostorima bivše Jugoslavije sve pokušava preliti na korisnike auto-puteva, i zbog toga se i određuju cene koje su neprimerene za naše uslove. Kada poredimo cene auto-puteva u bilo kojoj evropskoj državi sa cenama koje su u Bosni i Hercegovini, dolazimo do podatka da su bosanskohercegovačke cene skuplje, i da za ono malo auto-puta što imamo plaćamo nesrazmerno visoku cenu- navodi Čengić.

Cene godišnjih karata u BiH su višestruko više od onih u Sloveniji, Austriji, Slovačkoj, a u Srbiji se, takođe, cena godišnje karte određuje tako što se iznos putarine za određeni deo auto-puta pomnoži sa 400. U Hrvatskoj ova opcija ne postoji, ali se ostvaruju popusti u slučaju elektronske naplate putarine.

Čengić kaže da je problem u tome što se gradnja auto-puteva u zemljama regiona finansira iz sredstava od naplate korišćenja auto-puta, dok se u mnogim drugim zemljama crpe resursi iz budžeta države i iz sredstava koncesionara koji će eksploatisati takve auto-puteve.

U Bosni i Hercegovini je dodatni problem što je i pitanje izgradnje auto-puta u rukama politike. Ima situacija gde se od izgrađenih nešto više od 100 kilometara auto-puta, 80 kilometara nalazi u centralnom delu zemlje (deonica između Zenice i Tarčina), dok 20-ak kilometara čine deonice na severu i jugu zemlje. Ostatak, koji bi trebalo povezati na panevropski Koridor Vc, čeka na realizaciju.

- Svaka država prvo gradi auto-puteve tamo gde je najveća frekvencija i gde je isplativost te gradnje, dok mi u Bosni i Hercegovini gradimo auto-put koji od naplate putarina ne može pokriti ni plate onih koji rade na naplatnim rampama. Normalno da svaka ekonomija zavisi od kvalitetne infrastrukture i da bi za nas, kao poslodavca, bilo iznimno važno da imamo ne jedan, već nekoliko auto-puteva u nekoliko pravaca - zaključuje Čengić.

Ostavi komentar


Pročitao/la sam i prihvatam uslove korišćenja




Povezane teme:
cena putarine naplata putarine balkan autoput

Kalkulator dozvoljenog minusa
Dozvoljeni minus
Nedozvoljeni minus
dana